Adverteren op Spotify
Wat maakt adverteren op Spotify nou zo interessant? Spotify is het grootste streaming platform in de wereld. In Nederland gebruikt 52% Spotify op wekelijkse basis en zijn er ongeveer 1,8 miljoen mensen die een gratis account hebben. Op het gratis account worden commercials uitgeserveerd.
Een groot voordeel van adverteren op Spotify is dat een commercial niet doorgespoeld kan worden. Daarnaast heeft Spotify geen lange reclameblokken, waardoor je als adverteerder opvalt met je boodschap in de doelgroep.
Targeting mogelijkheden
Bijna 50% van de gebruikers valt in de leeftijdscategorie 18-34 jaar en 30% is tussen de 35 en 50 jaar. Daarnaast heeft bijna 40% van de gebruikers met een gratis account een HBO of WO opleiding afgerond.
Spotify gebruikers luisteren actiever en hebben daardoor een hoger engagement dan radioluisteraars. Dit heeft impact op de manier waarop een commercial binnen komt bij een luisteraar. Spotify-campagnes geven zo’n 15% additioneel bereik aan radiocampagnes.

Spotify gebruikers kunnen worden getarget op device, interesses, locatie, bepaalde tijden, leeftijd, geslacht en muziekgenres.
Ook kan er eenvoudig een clickabre ‘call to action’ aan de campagne worden toegevoegd door middel van zogenaamde companion banners. Dit zijn beeldadvertenties in die tegelijk met het uitzenden van de audiospot in de app worden getoond.

Kosten adverteren Spotify
Spotify werkt net als Google Ads op basis van een prijs-veilingsysteem. Je betaalt, afhankelijk van de gekozen doelgroep, per commecial (audio impressie). Omdat commecials niet kunnen worden ‘geskipt’ reken je alleen af over daadwerkelijk geleverede commercails. Adverteren op Spotify kan al met een beperkt budget.
Afhankelijk van doelstellingen en beschikbare middelen is Spotify goed te combineren met traditionele radiocampagnes, maar kan ook prima alleen ingezet worden. Met onze jarenlange ervaring bij diverse Radiostations en Mediabureaus verzorgen we ook graag traditionele radiocampagnes.
Spotify campagnes kunnen ook heel goed gecombineerd worden met andere programmatic audio kanalen.

Benieuwd wat adverteren op Spotify voor jouw merk kan betekenen? Laat hier je bericht achter