Ga naar de inhoud

Podcasts

Podcasts sterk in ontwikkeling

Het luisteren naar podcasts is enorm populair geworden. Bijna 50% van de Nederlanders luistert naar podcasts waarvan 1/3 zeer regelmatig.

Bijna 80% van de podcastluisteraar is middel- tot hoger opgeleid en relatief jong. Jonge luisteraars luisteren frequenter en langer naar podcasts en staan heel erg open voor nieuwe podcasts.

Het luisterpubliek is betrokken bij de podcast en luistert daardoor aandachtig op een moment en plaats dat het hem/haar uitkomt. De aandachtige beluistering wordt verder vergroot, doordat veel mensen via een koptelefoon luisteren. Je krijgt daardoor het gevoel dat ze tegen je praten.

Populaire momenten om naar podcasts te luisteren zijn tijdens het wandelen, sporten, koken, fietsen, schoonmaken en autorijden.

Door de sterke betrokkenheid en enorme groei in podcastbeluistering maakt het zeer aantrekkelijk om te adverteren in podcasts.

Hoeveel? 6,3 miljoen mensen luisteren naar podcasts

Hoelang? 137 minuten wordt er door podcastluisteraars geluisterd naar gemiddeld 5 verschillende podcast

Ook jongeren? 64% van de de jongeren t/m 34 jaar luistert podcasts

Waar wordt er geluisterd? 70% wel eens thuis, 44% wel eens onderweg

Hoe wordt er geluisterd? 47% Spotify, 42% Youtube, 13% Google, 10% apple, 8% Soundcloud

Reclame? 58% hoort de reclame tijdens podcasts zonder deze over te slaan


Bronnen: De markteffect Podcast Monitor; van audiobehang tot zuurstoftank; Audiomonitor